BIKE-BARN STORIES – Nieuwsbrief 2025 – Nr. 11

Wij als Bike-Barn doen dit jaar voor het eerst mee aan Black Friday!

Alleen op vrijdag 28 en zaterdag 29 november:

  • € 1.000 korting op de nieuwe Scout Bobber’s, Sport Scout’s en de Scout Classic die bij ons in de showroom staan, of:
  • € 1.500 korting op een nieuwe Scout 101 (Maroon Red of White metallic), of:
  • € 3.500 korting op de Touring modellen bij ons in de showroom; Pursuit 108, RoadMaster 116, Chieftain Limited 116 of Chieftain Black Smoke 116.
  • En, maar liefst 40% korting op alle Indian kleding beschikbaar in onze showroom! Leren jassen, doorwaai jassen, handschoenen, motorjeans, vesten, shirts, etc.

Indian Motorcycle gaat zelfstandig verder

Polaris to Separate Indian Motorcycle into a Standalone Company, Will Sell Majority Stake to Carolwood LP

We zijn 22 september met een groep van 7 Indian motoren (2x Scout Bobber, 3x Roadmaster, 1x Chieftain en 1x Springfield) naar de fabriek in Opole, Polen gereden. Een 7-daagse trip van ongeveer 2.500 km. Gemiddeld bijna 400 km per dag en met een gemiddelde, inclusief pauzes van 40 km/uur, zo’n 10 uur per dag onderweg. Wij kijken terug op een prachtige reis waarbij we volledig binnendoor zijn gereden en de snelweg links hebben laten liggen.

De kosten bleken mee te vallen, 6 x overnachting met ontbijt inclusief a la carte diner (op 1x na, een 3 gangen menu) en inclusief alle drankjes van 17.00 uur voor € 975,00 per persoon. We hadden € 1195,00 begroot. Het bleken uitstekende 3 sterren hotels met goede kamers te zijn.

Ondanks het najaar was het prachtig weer gehad, slechts 2x 2 uur regen en beide keren aan het einde van de dag. Het was soms zelfs 18-19 graden. Het oosten van Duitsland en Polen bleken prachtig te zijn. In Polen staan de mensen vaak te zwaaien langs de weg. Er was relatief weinig verkeer en het waren supermooie routes.

Het bezoek aan de fabriek was een groot succes. We zijn hartelijk ontvangen en na een presentatie over de geschiedenis van Polaris en Indian zijn we ruim 1,5 uur rond geleid om af te sluiten met een lunch in hun kantine.

Op 13 oktober werden we overvallen door het nieuws dat Polaris haar divisie Indian Motorcycle gaat verzelfstandigen en dat Carolwood de nieuwe aandeelhouder zal worden. Industrie veteraan Mike Kennedy zal de CEO van Indian worden. Mike Kennedy was voorheen CEO van RumbleOn, de grootste Powersports dealer keten in Amerika, Tevens was hij President van Vance & Hines én hij heeft 26 jaar bij Harley-Davidson gewerkt. Kortom, hij kent de klanten, de markt en zijn hele DNA ruikt naar motorolie.

De deal moet nog goedgekeurd worden door diverse toezichthoudende instanties en voor 2026 verwachten wij niet dat er veel zal veranderen.

Wij als Bike-Barn zijn enthousiast over deze move! Polaris heeft een omzet van 7 miljard dollar per jaar waarvan Indian ongeveer 500 miljoen (7%) voor haar rekening neemt. Hoeveel tijd zal de directie van Polaris nog aan Indian Motorcycle kunnen besteden? Waarschijnlijk zullen de directievergaderingen grotendeels besteed worden aan de grote divisies van Polaris, zoals de Snowmobiles, de RZR’s, etc.

Een zelfstandig bedrijf zonder al te veel corporate overhead kan sneller besluiten nemen en alle tijd en focus zal op Indian zijn gericht. Bovendien is Mike Kennedy een man die de Biker wereld snapt. Hij heeft zelf directe ervaring met klanten.

Een schril contrast met Arthur Starrs die sinds augustus de nieuwe CEO van Harley-Davidson is. Hij komt van Topgolf en was daarvoor de wereldwijde CEO van Pizza Hut…

Natuurlijk Carolwood is een private equity partij maar wel eentje die gaat voor de lange termijn. Misschien gaat Indian over 10 jaar wel naar de beurs en zal dat hen het gewenste rendement gaan geven. En laten we wel wezen een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf zoals Polaris moet ieder kwartaal het juiste rendement laten zien.

Wij zien met vertrouwen de toekomst tegemoet.

Terugblik BigTwin Bike Show

32e editie van Bigtwin Bikeshow & Expo breekt alle records – toevoeging Bigtwin Music Night groot succes

De BigTwin Bike show werd door 19.000 bezoekers fantastisch bezocht en was een groot succes.

Indian introduceerde de wijzigingen in haar modellenprogramma voor 2026! Op de stand was het een drukte van belang en het viel op dat er dit jaar veel belangstelling was voor de grote Touring machines zoals de nieuwe Roadmaster Powerplus.

Indian modellen en kleuren 2026

Scout Sixty

De Scout Bobber Sixty en Scout Classic Sixty, beiden met een 999 cc motorblok (85 Pk en 87 Nm trekkracht), 5 i.p.v. 6 versnellingen en mid controls i.p.v. forward controls, is uitsluitend in Black metallic leverbaar voor € 15.190.

De Scout Bobber Sixty, de Scout Sport Sixty en de Scout Classic Sixty zijn tevens leverbaar met het LIM pakket en worden geleverd met cruise control & traction control, een USB poort en 3 rijmodi.

Scout 1250

De Scout 1250 modellen (94 Pk en 108 Nm trekkracht) worden standaard geleverd met het LIM+ TECH pakket: cruise control & traction control, de 4 inch RideCommand inclusief navigatie, sleutel-loos starten, USB poort en 3 rijmodi.

Alleen van de Scout Bobber is er ook een basisversie leverbaar, in de kleur Black Metallic € 18.290 of Maroon Metallic Smoke € 18.590.

De Sport Scout wordt de Sport Scout RT LIM+ TECH met standaard de afsluitbare harde zadelkoffers (37 liter), in de kleur Black Smoke, Sunset Red metalic of de nieuwe kleur Chalk Gloss. De handige, afsluitbare, harde zadelkoffers zijn overigens ook als accessoire verkrijgbaar voor de andere Scout 1250 modellen.

De Scout 101 is heeft een nieuwe kleur erbij Black Crystal!

De Chieftain, de Challenger, de Roadmaster en de Pursuit hebben ook nieuwe kleuren gekregen zoals Chalk, Black Crystal, Heavy Metal en Cascade Green.

Winterslaap

Na de BigTwin Bikeshow is het motorseizoen aan zijn winterslaap begonnen.

Als je jouw motorfiets een paar maanden niet gaat gebruiken dan zijn de volgende zaken van belang:

  1. Natuurlijk aan de druppellader. Heb je geen druppellader koppel dan de accu af door de min-aansluiting los te halen. Staat de motor niet vorstvrij, haal dan de accu eruit en bewaar de accu op een vorstvrije plaats.
  2. Zet de motor weg met een volle tank dan kan er minder vocht in de tank worden vastgehouden en dat voorkomt roestvorming.
  3. Bij voorkeur met EUR98, die benzine is langer houdbaar doordat er minder bio-ethanol 5% i.p.v. 10% is bijgemengd. Bovendien is minder bio-ethanol vriendelijker voor de rubberen afdichtingen.
  4. Voeg Forté Moto Power I (€14,95 per flesje) aan je brandstof toe en laat de motor 5 minuten stationair draaien om het brandstofsysteem te beschermen. Het reinigt de afzettingen op de injectornaalden, sproeiers en doseeropeningen. Het lost teer, hars en vernis op in het gehele brandstofsysteem.
  5. Voeg Forté Moto Power II (€ 14,59 per flesje) toe om koolafzettingen op de in- en uitlaatkleppen en zuigerveergroeven te verwijderen. Het gaat ook de veroudering van de benzine tegen en verwijdert vocht uit de tank.
  6. Bij voorkeur de bandenspanning verhogen met 0,5 bar. Bij lage temperaturen neemt de druk af en met een beetje extra druk voorkom je dat je banden gaan vervormen.
  7. Spuit alle zichtbare stekkers en contacten in met contactspray om corrosie vorming te voorkomen.

Heb je geen plek om jouw Indian vorstvrij te stallen dan kun je hem ook bij ons in de winterstalling onderbrengen. Ook een mooi moment voor een een winter check-up (€ 49,00) of onderhoudsbeurt. De kosten van de winterstalling van 1 november tot 1 maart € 175,00.

Wil je dat de motor aan de druppellader gaat, neem dan je druppellader mee of koop een Ultimate 4 druppellader voor € 95,00. IMRG leden € 85,00.

Tijdens de winterstalling kun je de motor ook eens professioneel laten wassen en poetsen. Wij hanteren dan het speciale tarief van  95,00 voor een Scout, Chief of FTR of €130,00 voor een Bagger of Touring model.

Doe de DOT check

Veiligheid voor alles

Als je toch bezig bent met je motor, check dan even de DOT code van jouw banden! Banden gaan 5-7 jaar mee en dienen dan vervangen te worden ongeacht de diepte van het profiel. Rubber is een natuurproduct en veroudert in de loop der jaren. In ons klimaat drogen banden niet zo heel snel uit, dus zeven jaar is een mooie termijn om aan te houden.

De DOT code op jouw band bestaat uit 4 cijfers en geeft aan in welke week en in welk jaar de band is geproduceerd. Zie foto, deze band heeft de DOT code 3118 en is dus geproduceerd in week 31 in 2018. Zo kun je zelf eenvoudig controleren hoe oud jouw banden zijn en of vervanging gewenst is. Maar ook handig om even naar te kijken als je een nieuwe band laat monteren. Je weet dan zeker dat het een band is met een recente DOT-code.

Als je opdracht geeft een nieuwe band te monteren dan mag die band niet ouder zijn dan maximaal 2 jaar. Een klant van ons heeft in 2023 zijn achterband laten vervangen en kwam er bij ons achter dat zijn ‘nieuwe’ band al 7 jaar oud was (DOT code 3118). Het gevolg is dat de band dus al na 2 jaar gebruik vervangen moet worden. Dat is natuurlijk niet OK.

Dit is ook de reden dat wij een kleine voorraad aanhouden en meestal een nieuwe band bestellen op het moment dat we de opdracht krijgen. Het kan zijn dat we dan 2-3 dagen op de levering moeten wachten en dat kan soms onhandig zijn. Maar, wij geven er de voorkeur aan recent geproduceerde banden te leveren.

Moet je echt na 7 jaar de band vervangen ook als die er nog top uit ziet? Wij adviseren hier geen risico mee te nemen. Dat stukje rubber is het enige contact tussen de motor en het wegdek. Veiligheid boven alles.

Nieuwe firmware update 4” RideCommand

De moeite waard

Er is een nieuwe firmware update (sept 2025) voor de 4” RideCommand beschikbaar. Deze update verkort de opstarttijd van de RideCommand. Wij hebben deze update al een paar keer geïnstalleerd en inderdaad is de opstarttijd verbeterd. Hij is nog niet razend snel maar toch zeker de moeite waard. Je kunt dit zelf doen door de update de downloaden op een USB stick en dan de RideCommand via het menu bij te werken. Mocht het je niet lukken of heb je niets met USB sticks, etc. Rij dan even langs dan doen wij het even (service), het duurt maar een paar minuten.

De laatste update van de Touring modellen 2020 e.v. is van juli 2025.

Zadelpijn en zo…..

We bieden met Corbin het hoogste comfort

Als je gemiddeld 1,5 tot 2 uur rijdt dan zal de zadelpijn nog wel meevallen. Maar maak je regelmatig langere Roadtrips dan kan zadelpijn veel rijplezier vergallen. Je kunt dan het zadel vervangen door een Indian Comfort zadel en dat zal een verbetering geven. Je kunt ook kijken of je het zadel kunt laten opvullen met gel-pads of iets dergelijks maar in de praktijk blijkt dit geen of zeer beperkt verlichting te geven.

Ook kan het zijn dat je behoefte hebt aan een bijrijderszitje omdat het leuk is om af en toe met je partner, zoon of dochter op pad te gaan. Zo’n bijrijderszitje, ook wel Pillion genoemd kost voor de Scout € 373,49. Misschien is het dan een idee om een Corbin Dual zadel aan te schaffen dan zit ook de bijrijder een stuk comfortabeler.

Maak je af en toe een meerdaagse Roadtrip, rijd je per jaar meer dan 2.500 km of ben je op zoek naar een bijrijderszitje, overweeg dan de aanschaf van een Corbin (dual) zadel. Dit zal je een sterk verbeterde rijervaring geven. Je hebt al een Corbin zadel voor € 955,00. Dat is veel geld maar als je hebt geïnvesteerd in een motorfiets van bijna € 20.000 of meer dan is het toch te gek als je door een slechte zit er niet maximaal van kunt genieten.

Corbin zadels worden met de hand gemaakt van echt leer en je kunt die iets hoger of lager laten produceren. Een paar centimeter verschil verandert de houding van je rug, de stand van je handen en de buiging van je knieën. Een verbeterde zithouding in combinatie met een zadel dat wat breder is en veel meer steun aan je zitvlak geeft, maakt een wereld van verschil. Wil je het eens proberen, wij hebben een Scout en een Chief met een Corbin zadel staan.

Indian Chief Darkhorse bouwjaar 2024 – 295 km

Opnieuw in de verkoop

Van een van onze klanten hebben we zijn Indian Chief Darkhorse – Black Smoke terug gekocht deze maand. Dit in verband met gezondheids problemen. Heel droevig, want motorrijden zit er voor hem niet meer in, maar uiteraard hebben wij gevolg gegeven aan zijn verzoek om de motor terug te kopen.

Deze Indian Chief uit 2024 met nog geen 300 km op de teller is nog niet eens ingereden. Hij moet dus zijn 1e service beurt nog krijgen. De Chief heeft een goedgekeurd Miller uitlaatsysteem, een passagiers zitje + voetsteunen, een quick release sissybar met ruggensteun én een ‘Reduced reach handlebar’. Dat laatste wil zeggen dat het stuur 5 cm dichter naar de bestuurder toe is geplaatst en maakt deze Chief (prijs € 20.995,00) uitermate geschikt voor mensen kleiner dan 1,75 m. Natuurlijk kunnen we ook een standaard stuur installeren.

Indian Motorcycle Riders Group – IMRG Bike-Barn Hoevelaken

Ben jij al lid? Geniet van Vele Voordelen!

Onze Indian Motorcycle Riders Group groeit snel en gestaag. Ben je al lid van onze IMRG Bike-Barn Hoevelaken?

Zo niet dan kun je je registeren op https://imrgmember.eu/imrg/registration/#/ Je ontvangt dan de internationale IMRG Nieuwsbrief met internationale evenementen én onze IMRG leden krijgen in 2025 10% korting op alle Indian accessoires, Indian kleding en Indian helmen!

Bovendien worden door leden regelmatig leuke en vooral gezellige Ride-Outs en andere evenementen georganiseerd.

YouTube

YouTube @Bike-barn kanaal

Wist je dat wij sinds kort ons eigen YouTube @Bike-barn kanaal hebben. Je kunt het vinden via https://www.youtube.com/@Bike-Barn. We zullen het kanaal gebruiken om nieuwtjes te delen maar ook komen wij zelf aan het woord om je alles te vertellen over onderhoud, ombouw en bijvoorbeeld onze Corbin zadels. Heb je een suggestie voor een onderwerp laat het dan svp weten. Als we jouw suggestie kunnen gebruiken hebben we een leuke verrassing voor je.

Wist je dat er een internationaal Indian Motorcycle Riders forum bestaat. Het is een Amerikaans forum maar er is veel ervaring en kennis over elk type Indian op dit forum beschikbaar.

Voorbereid op de volgende zomer?

Met een Corbin zadel geniet je dubbelop

20 februari begint de motorbeurs weer en dit is voor velen ook het begin van het nieuwe motorseizoen. Om eerlijk te zijn krijgen wij alweer de kriebels, zeker met het zonnetje erbij. Daarom een wake-up call voor iedereen die zijn/haar Indian vanaf dag 1 weer wil kunnen rijden. Heeft jouw Indian een servicebeurt nodig of wil je dat wij de technische staat controleren maak dan een afspraak met Peter voordat het drukker wordt.

En als laatste, heb je het afgelopen jaar last van je rug of achterwerk gekregen dan hebben wij wellicht een oplossing voor jou als importeur van Corbin zadels. Corbin zadels bieden maximaal comfort en ondersteuning en worden op bestelling gemaakt. Omdat het ongeveer 10 weken duurt voordat het zadel er is is het nu de tijd om te bestellen.

INDIAN MOTORCYCLE INSURANCE

Sinds de introductie van de Indian Motorcycle Insurance dit voorjaar hebben bijna al onze klanten al gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. De feedback die wij krijgen is dat de premie concurrerend is terwijl de dekking veelal beter is dan bij andere motorverzekeringen.

Vergelijk eens zelf en check eenvoudig je premie online.

THE STORIES OOK IN JE E-MAILBOX ONTVANGEN?

SCHRIJF JE DAN NU IN EN ONTVANG OP GEZETTE TIJDEN MEER STORIES PER E-MAIL

PERSOONLIJK CONTACT

Graag ontvangen we je met goeie koffie van dinsdag tot en met zaterdag in onze vestiging in Hoevelaken. Heb je nu vragen, wil je een bestelling plaatsen, een reparatie inplannen of een proefrit aanvragen? Vul dan het formulier in of bel ons tijdens de openingstijden. We zijn je graag vlot en persoonlijk van dienst!

Je volledige naam
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Je e-mailadres
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Jouw telefoon nummer (Niet verplicht)
Foutief ingevoerd telefoonnummer
Foutief ingevoerd telefoonnummer
  • - selecteer een optie -
  • Afspraak showroom
  • Afspraak proefrit
  • Afspraak huur
  • Informatie Indian
  • Informatie Energica
  • Informatie Corbin
  • Anders...
- selecteer een optie -
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Plaats hier je bericht ...
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
De persoonsgegevens worden door ons alleen gebruikt voor het gevraagde contact.